Analyse

Analyse

Analyse

Dårlig omtale i nyhedsartikler i 2016

34.971 nyhedsartikler på 50 dage

En statistisk analyse af dårlig omtale i otte udvalgte danske nyhedsmedier

Undersøgelsen er foretaget fra 17. januar til 6. marts 2016.

Hos SAFEonNET har vi igen i år – for andet år i træk – sat os for at undersøge, hvilke og hvor mange virksomheder der i en tilfældig periode på 50 dage er blevet udsat for dårlig omtale i otte landsdækkende medier.

Analysen afslører bl.a., at det igen i år er over 4 % af alle nyhedsartikler, der indeholder dårlig omtale om en eller flere virksomheder. Det svarer til, at ca. hver 24. artikel i de store, etablerede medier indeholder dårlig omtale om virksomheder. Og igen i år viser analysen, at jo større virksomheden er, jo højere er sandsynligheden for at blive omtalt negativt i medierne.

Analysen viser desuden, at det særligt er virksomheder indenfor “Kontor-branchen”, herunder realkreditinstitutter og banker, der er blevet udsat for dårlig omtale i medierne i starten af 2016. Sidste år tegnede SAFEonNET’s analyse derimod et billede af, at det var Transport af passagerer, herunder lufthavne/lufthavnsselskaber, der var den mest udsatte branche. I den forbindelse er diversiteten af virksomheder langt større i år sammenlignet med analysens tal i 2015. Noget tyder på, at ingen branche eller virksomhed kan vide sig sikker i mod dårlig omtale i medierne.

Alligevel er der rent faktisk to specifikke virksomheder, der for andet år i træk topper på top 10 listen over virksomheder med mest dårlig omtale i medierne. De er SKAT og SAS.

Du kan nedenfor se, om din virksomhed er en af de virksomheder med mest dårlig omtale i perioden og læse mere om analysens overordnede resultater.

Hos SAFEonNet ved vi, at dårlig omtale i de større, etablerede medier kan have omsiggribende konsekvenser for både store og små virksomheder.  Medierne har generelt en høj styrke på nettet og i Googles søgemaskine. Vælger medierne derfor at publicere online artikler, hvor virksomheder nævnes i forbindelse med fx dårlige forbrugeroplevelser og generel negativ omtale, vil det kunne betyde, at et stort antal potentielle kunder, samarbejdspartnere eller nye mulige medarbejdere fravælger virksomhederne, fordi historierne, der fylder på nettet på de første resultater i søgemaskinerne, er negative. Det er derfor mere aktuelt end nogensinde som virksomhed at ”ruste sig” mod dårlig omtale online og kende til de muligheder, der findes for at komme eksisterende dårlig omtale til livs.

Medierne er ivrige for at bringe de negative historier – det er jo dem, der sælger. En tendens som SAFEonNETs analyse understøtter, hvortil de negative nyheder om både private og offentlige virksomheder – men specielt de store virksomheder med 250+ ansatte igen i år fylder op mod 4,5 % af den samlede mediedækning i en periode på bare 50 dage.

4,25 % af alle artikler indeholder dårlig omtale

1.488 ud af 39.971 artikler indeholder dårlig omtale om en eller flere virksomheder
Det svarer til hver 24. artikel
På daglig basis er der ca. 30 artikler,
der indeholder dårlig omtale ud af ca. 400 artikler.

Tallene viser, at 8 ud af 10 virksomheder er store eller mellemstore virksomheder. De tal er identiske med SAFEonNETs undersøgelse sidste år.

Du kan læse SAFEonNETs resultater fra 2015 her.

Brancher er kategoriseret på baggrund af Arbejdstilsynets 36 brancheinddelinger.
Se de forskellige brancher her: http://arbejdstilsynet.dk/da/brancher/arbejdstilsynets-36-branchegrupper

30 % af alle virksomheder, der har fået dårlig omtale,
er virksomheder i kategorien ’Kontorbranchen’.

Branchen ’Kontor’ er kategoriseret på baggrund af Arbejdstilsynets brancheinddeling.
Se hvilke fagbrancher, der hører til kontorbranchen her.

Tabellen afslører, at både SKAT og SAS endnu engang er blandt de 10 virksomheder i Danmark med mest dårlig omtale. I 2015 blev der således publiceret i alt 31 artikler indeholdende dårlig omtale om SKAT og i år 39 artikler. I 2015 blev der publiceret helt op i mod 140 artikler med dårlig omtale om SAS og igen i år er tallet af dårlige omtale om SAS højt med 39 artikler i den 50 dages periode.

I år har 385 forskellige virksomheder været nævnt med dårlig omtale. Sammenlignet med sidste år var det tal 200 forskellige virksomheder, hvilket svarer til, at den dårlige omtale er spredt ud på 185 flere forskellige virksomheder.

“Negativ omtale spænder hver dag ben for både nystartede og veletablerede virksomheder, og den dårlige omtale spiller derfor en afgørende rolle i virksomheders vækstmuligheder”

William Atak, CEO

Mellem d. 22/02/2016 og 23/02/2016 indtraf årets hidtil største shitstorm.
Sagen om realkreditinstituttet Nykredit, der valgte at forhøje deres bidragssatser fra 1. juli 2016.

Mellem d. 02/03/2016 og 03/03/2016 var den periode, hvor der var mest dårlig omtale i medierne. På den dag med mest dårlig omtale var 7,15% af alle nyheder dårlig omtale.

Berlingske.dk/business.dk og DR.dk er de medier, hvor dårlig omtale af virksomheder fylder mest.

© 2024 SAFEONNET® · Strandvejen 8, 2100 København Ø, Danmark · CVR: 27045294

🇩🇰 Dansk

© 2024 SAFEONNET® · Strandvejen 8, 2100 København Ø, Danmark · CVR: 27045294

🇩🇰 Dansk

© 2024 SAFEONNET® · Strandvejen 8, 2100 København Ø, Danmark · CVR: 27045294

🇩🇰 Dansk