Det trækker op til “shitstorm” blandt de store virksomheder i Danmark
Flere virksomheder er tættere på en at blive ramt af en “shitstorm”, end de aner. På trods af at det begynder at stå klart, hvor meget dårlig omtale kan skade selv de bedst rustede virksomheder, er der alligevel mange, der er for dårligt rustede, når ”uvejret” truer.
Flere virksomheder er tættere på en at blive ramt af en “shitstorm”, end de aner. På trods af at det begynder at stå klart, hvor meget dårlig omtale kan skade selv de bedst rustede virksomheder, er der alligevel mange, der er for dårligt rustede, når ”uvejret” truer.
”Shitstorm” er et begreb, de fleste danskere efterhånden kender til efter de sidste par års mere eller mindre fortjente skandaler, hvor virksomheder og politikere har fået at føle, hvor hårdt deres ellers gode omdømme kan blive ramt, når først en shitstorm kommer forbi. Ifølge William Atak, direktør hos SAFEonNET®, der specialiserer sig i at hjælpe virksomheder i at håndtere dårlig omtale, er forbrugerne ubarmhjertige i handelssituationer, hvilket nemt kan sætte en virksomhed i farezonen, hvis ikke denne passer på:
“Et godt eksempel på virksomheder, der er i farezonen, er i brancher, hvor der er uforholdsmæssigt langt mellem produktet, prisen og så de forventninger, kunden har. Forbrugeren vil ikke betale meget mere end et par hundrede kroner om måneden for telefoni, men til gengæld skal der være gratis taletid, fri sms og data – og man skal kunne ringe til kundeservice 24/7 uden ventetid”, forklarer William Atak.
Opskriften på den ”perfekte shitstorm”
Især luftfartsbranchen er ifølge William Atak et nemt offer for shitstorms, hvilket de sidste ugers uro hos flyselskaberne Norwegian, SAS og Ryan Air er et godt eksempel på:
”Et andet eksempel er produkter, hvor nedbrud har store konsekvenser. Er flyet aflyst eller forsinket, kan det betyde, at man misser et bryllup eller går glip af en længe ventet ferie. Men det betyder ikke, at vi vil betale meget mere, end hvad det koster at rejse med regionaltoget”.
Ifølge ham kæmper virksomheder for at leve op til kundernes forventninger, men når det så alligevel går galt, giver det plads til, at kunderne kan komme af med alle deres frustrationer. For medierne er det opskriften på den gode historie – og for virksomhederne opskriften på den ”perfekte shitstorm”.
Norwegian, SAS og Ryan Air må bede til vejrguderne
På trods af at både Norwegian og SAS anses for at være blandt de sikreste flyselskaber i verden, ligger de begge på nuværende tidspunkt skræmmende tæt på Malaysia Air, der inden for kort tid har været ramt af tragiske flykatastrofer, når det kommer til deres placering på SAFEonNET®s “Shitstorm-barometer”:
“Når vi inddeler virksomheder i risikogrupper efter, hvor tæt de er på at ramme en shitstorm, finder vi nu virksomheder, vi umiddelbart forbinder med kvalitet. Men når det kommer til omdømme, er det dog nogle helt andre parametre, der tæller. Her kan man sige, at det direkte kan være en ulempe at være kendt og i nogle tilfælde at være kendt for noget godt”, forklarer William Atak og fortsætter:
”Det ér meget sjovere at læse om, at paven har stjålet af kagedåsen end om en tyv, der har begået indbrud. På den måde er det ikke helt rimeligt, hvordan en shitstorm rammer.”
Jensen’s “shitstorm”
En af de virksomheder, der i dén grad har fået at mærke, hvor hårdt en shitstorm kan ramme, er Jensen’s Bøfhus. Faktisk kan man sige, at Jensen’s Bøfhus lokalt i Danmark er mere kendt for “shitstorms” end for gode bøffer og bearnaise. Når man søger på ordet “shitstorm”, kommer Jensen’s Bøfhus frem på en tredjedel af alle søgeresultaterne på side 1 på Google:
”Bare dét, at vi nu taler om dem som et klassisk eksempel på en shitstorm, gør, at oprydningsarbejdet vil fortsætte langt frem i tiden. Det er lige før, at det ville være lettere at skifte navn og starte på en frisk”, udtaler William Atak.