Shitstorm-analyse: Beklagelser fra virksomheder kommer inden for 24 timer
Når en virksomhed lægger sig ned efter en shitstorm, sker det i knap 7 ud af 10 tilfælde inden for 24 timer. Og inden for ti dage har alle 25 analyserede virksomheder reageret med en tilbagekaldelse/beklagelse.
SAFEonNET® har netop udgivet analysen ”Analyse af tendenserne bag virksomheders beklagelse efter en shitstorm”, der har til formål at undersøge shitstorms, hvor virksomheder tilbagekalder en kampagne/produkt eller beklager for en fejl/beslutning. Analysen omfatter 25 udvalgte shitstorms på baggrund af 2.146 artikler.
”Igennem det sidste år har man set rigtig mange eksempler på virksomheder, der tilbagekalder og beklager efter en shitstorm. Tendensen er voksende, og der er én bestemt årsag til det: Forbrugernes magt på sociale medier. Fejl skete jo også for 10 år siden, men der havde det bare ikke de samme konsekvenser for virksomheden. I dag er det noget helt andet, og både virksomhederne og deres kommunikationsansvarlige føler stort pres”, advarer William Atak, shitstorm-ekspert og direktør i Safe On Net A/S.
Undersøgelsen viser, hvor hurtigt virksomhederne i analysen var til at reagere på dårlig omtale. Efter at blive ramt af en shitstorm, valgte 17 ud af 25 (68%) af de analyserede virksomheder at tilbagekalde eller beklage. Inden for henholdsvis to og tre dage havde 20 ud af 25 (80%) og 21 ud af 25 (84%) samlet set gjort dette.
”Vi har lavet den her analyse, fordi shitstorms udvikler sig i en fart, og det er som virksomhed svært at følge med. Nogle virksomheder beslutter hurtigt at lægge sig ned, og det er i mange tilfælde den rigtige strategi, men en tilbagekaldelse og/eller beklagelse kan give bagslag, hvis det ikke gøres rigtigt”, udtaler William Atak.
Den første uge er den værste
Analysen viser ligeledes, at en shitstorm i gennemsnit varer otte dage, og at størstedelen (87%) af den dårlige omtale bliver publiceret inden for de første syv dage. Derefter er det efterladenskaberne fra de publicerede artikler, der er virksomhedernes udfordring; eksempelvis dårlig omtale på Google – selv efter rigtig mange år.
”Virksomheder skal være meget mere forberedte på kritik, inden de lancerer, præsenterer eller udmelder noget. De skal have en shitstorm-strategi, så de ikke ender i situationer som disse 25 shitstorms, vi har analyseret”, vurderer William Atak.
> Læs resultaterne af undersøgelsen her
FAKTA: ”Analyse af tendenserne bag virksomheders beklagelse efter shitstorm” 2017
SAFEonNET® har analyseret 25 udvalgte shitstorms, som er sket inden for de seneste 5 år.
Følgende virksomhederne indgår i analysen: Movia, Yousee, Coop, Mærsk, Cover, Bilka (to forskellige shitstorms), Aqua d’or, Kvickly, HK, Apacta, Arla, Matas, Røde Kors, Joe & The Juice, Jobindex, Irma, TV2, Aleris-Hamlet, DR, Det Danske Madhus, TV3, Rynkeby, Skøn og Trendyliving.
Analysen er blevet gennemført fra den 22. januar 2017 til den 26. april 2017.