Beskyt din virksomhed med en shitstormforsikring
Hvad er en shitstormforsikring?
En shitstormforsikring er en forsikring, hvor virksomheden, der har tegnet forsikringen, kan anmelde en skade, hvis denne har været udsat for dårlig omtale/negative anmeldelser på nettet, hvor disse har potentiale til at udvikle sig til en shitstorm.
Mange virksomheder oplever nu om dage, at deres omdømme udsættes for en stor risiko. Den digitale verden har gjort det let at sprede dårlig omtale, hvad enten den er sand eller usand. Internettet har ligeledes gjort det lettere for forbrugerne at dele deres meninger, men ofte støder man på omtale og anmeldelser, hvor der tale om direkte usande anmeldelser, beskyldninger af grov karakter og ikke mindst misforståelser.
For små og mellemstore virksomheder uden en særskilt kommunikationsafdeling – eller konkret kendskab til og erfaring med Online Reputation Management – er det ret svært at håndtere en shitstorm korrekt. I de fleste tilfælde kan virksomheden ende med at gøre shitstormen – og følgerne deraf – værre.
Eftersom der aldrig er noget der bliver ”glemt” på internettet, kan enhver negative anmeldelser eller dårlig omtale potentielt gøre stor skade. Også selvom det ikke udvikler sig til en decideret shitstorm. Med en shitstormforsikring er det formålet at komme den slags til livs, således at det ikke skal koste nedgang i omsætningen og arbejdspladser.
Skadebehandling
Skadebehandlingen i en shitstormforsikring tilbydes af professionelle eksperter i Online Reputation Management. Bag SAFEonNET® er en af Nordens førende eksperter ATAK A/S. Med mere end ti års erfaringen inden for disciplinen er bureauet en yderst kompetent partner til at rydde op efter en shitstorm.
Hvorfor er en shitstormforsikring en god ide?
En shitstormforsikring giver virksomheder mulighed for at håndtere dårlig omtale, hvad enten de udvikler sig til en shitstorm eller ej.
Lige knap 40 procent af danskerne søger informationer om en virksomhed online, inden de handler. 70 procent af dem fravælger virksomheder med dårlige omtale. Disse tal kommer fra en dansk analyse, og de er skræmmende.
Vi mener, at der skal være plads til fejl og misforståelser, uden at det skal have fatale konsekvenser for en virksomheds eksistensgrundlag.
Vi mener også, at det er blevet for let at sprede dårlig omtale – og skabe sympati – i værste fald baseret på ukorrekt gengivelse af forløbet. Vi mener dog også, at virksomhederne har et stort ansvar, hvorfor en shitstormforsikring ikke alene tager den forsikredes parti, hvortil der tilbydes konfliktmægling i mange tilfælde.
Formålet med en shitstormforsikring er at tilbyde en oprydning på internettet, når der søges på virksomhedens navn. Vi mener, at virksomhedens digitale tilstedeværelse er vigtig og skal være objektiv.
Dækker shitstormforsikringen hvis den dårlige omtale er velfortjent?
Absolut størstedelen af de virksomheder, der får dårlig omtale, er sunde og professionelle virksomheder. Er der tale om konkrete fejl, hvor forbrugeren er i sin fulde ret til at ytre sig negativt om virksomheden, får virksomhederne oftest ikke kendskab til den utilfredse oplevelse og mulighed for at gøre bod på dette. Forbrugerne har tendens til at gå til tasterne alt for hurtigt og forsøger ikke at finde en løsning.
Vi mener, at fejl kan opstå, og at det er menneskeligt at fejle, dog mener vi ligeledes, at en virksomhed skal stå til ansvar for sine fejl og efterkomme kundens ønsker.
Vores samarbejdspartnere har individuelle betingelser, hvor der er taget højde for, at grove og lovovertrædende sager kan afvises.